eylons3

2 דקות

נקודת מבט! היום הבינלאומי ללא קניות 24.11

היום ה24.11, אנחנו מציינים את היום הבין לאומי ללא קניות!

מתודה1: הסבר

אז, מה המשמעות של יום זה?

בישראל ובעולם מציינים יום ללא קניות (Buy Nothing Day), יום זה מצויין בחודש נובמבר כמחאה על תרבות הצריכה, אירועי "black friday" ועל המחיר הסביבתי שלה. תרבות הצריכה מעודדת אותנו לקנות יותר ממה שאנו צריכים מוצרים שתוחלת החיים שלהם קצרה, מבלי לחשוב על משאבי הטבע שאנו מבזבזים ועל הפסולת שאנו יוצרים.

הידעתם.ן שכ 20% בלבד מאוכלוסית העולם משתמשת ביותר מ – 80% ממשאבי כדור הארץ? . מכאן ש – 80% מתושבי.ות כדור הארץ נאלצים.ות להסתפק במועט, ונשארים עניים.

תופעת הצריכה המהירה היא האחראית הישירה ליצירת התופעה האומללה שבבסיסה עומדים ניצול עובדים.ות ופגיעה בזכויות הבסיסיות ביותר של בני אדם- עובדי המפעלים שמייצרים את הבגדים, הצעצועים והפלאפונים שאנו צורכים.ות, לרוב תושבי.ות מדינות עולם שלישי שעובדים תחת תנאי העסקה מחפירים ומסוכנים, משכורות רעב וסדנאות יזע, ללא שום אפשרות לצאת ממעגל העוני. לכן תרבות הצריכה מנציחה את הפערים ואת מעמדם הסוציואקונומי של א.נשים אלו.

תרבות הצריכה יכולה הייתה להיות רק עניין של תרבות, או פגיעה בתרבות. אבל תרבות הצריכה היא גם מזיקה ופוגעת בכדור הארץ ובחיינו העתידיים ולמעשה גם בחיינו היום. יש מחיר לצריכה המטורפת, שבה אנו קונים דברים מיותרים בכמויות ענק.

לפי דיווחי הסביבה הגנתל המשרד הישראלי, כל אחד מאיתנו מייצר.ת כ – 2.5 ק"ג של פסולת מידי יום, רובה אינה מתכלה ונטמנת באדמה ובכך מזהמת את מקורות המים והקרקע שלנו.

הצריכה המגוברת משפיעה גם על זיהום האוויר, תומתת בע"ח,בזבוז אנרגיות ופליטת גזים מזהמים- כל אלו תרומים לשינויי האקלים שפוקדים את כדור הארץ בשנים האחרונות.

"יום ללא קניות" הוא הזדמנות לבחון שוב מהם הדברים הדרושים לנו באמת, ולראות אם אלה גם הדברים שאנחנו חושבים.ות שאנחנו צריכים וגם צורכים.

אז, מה אפשר לעשות?

ביום זה אנחנו אמורים.ות להימנע לגמרי מקניות למשך יום אחד ולהקדיש את הזמן למשפחה וחברים.ות, ולהעניק להם.ן חיבה ותשומת לב ולא באמצעות מתנות חומריות.

בנוסף ישנם דרכים בהם אנו יכולים.ות להפחית צריכה ולהפוך להיות צרכנים.ות נבונים.ות:

1. לקנות פחות בגדים ומוצרים, כאשר קונים.ות להקפיד שיהיו יותר איכותיים וישמרו לשנים רבות.

2. לרכוש מוצרים מייצור מקומי, ולחסוך את השינוע שלהם.

3. לקנות מיד שנייה – תתפלאו, אבל לא פעם המוצרים הכי יפים והכי מקוריים נמצאים דווקא בחנויות האלה.

4. להחליף מוצרים עם חברים.ות או בני משפחה, לתת בגדים\צעצועים שכבר לא בשימוש, וכמובן גם לקבל.

5. לקנות ממותגים שמצהירים שהם מייצרים בשיטות בנות קיימה. מותגים בני קיימה שמים לב לכל שלב בשרשרת האספקה בעת הייצור והמכירה של המוצרים שלהם, החל ברכישת חומרים ממוחזרים ועד הבטחת שכר הוגן לעובדים שמייצרים את המוצרים. ויש כיום יותר ויותר מותגים ששמים דגש על קיימות.

"היה השינוי שאתה רוצה לראות בעולם".

מתודה 2: שאלות לדיון:

1. מה דעתכם.ן על המושג "תרבות הצריכה" האם אתם מרגישים.ות את תרבות זו בחייכם.ן?

2. האם הייתם.ן מודעים לנזקי תרבות הצריכה?

3. כיצד נוכל לציין את "יום ללא קניות" בשבט\גדוד שלנו?

4. כיצד נוכל להיאבק בתרבות הצריכה גם בשגרה? כשבט וכיחידים.

    330
    0