• eladm4

"ואהבת לרעך כמוך" מזווית הקורונה

עודכן ב: אוק 15

שלום מדריכים/ות יקרים/ות!

בתקופה זו, נדמה שהפתגם "ואהבת לרעך כמוך" מקבל משנה תוקף. ההתמודדות מול נגיף הקורונה היא מאתגרת וסיזיפית, וכדי למזער את הנזקים ולשמור על חוסנה של החברה שלנו - אנו צריכים/ות להיות מאוחדים/ות ולשמור ביחד על ההנחיות.

זכרו! אם נשמור אחד על השניה, ונקפיד על עטיית מסכה, שמירת מרחק, איסור התקהלות ויתר ההנחיות - כך נעבור את התקופה הזאת כחברה מוסרית ובריאה פיזית ונפשית.

להלן הצעה לנקודת מבט מומלצת בנושא:


מתודה ראשונה: הסבר

נשלח את החניכים למשימה- על כל אחת ואחד לחפש כתבה/ תמונה/ סרטון... אשר מתייחס למצב שמירת ההנחיות במדינה בפרט וקצת ממה שקורה במדינה בכלל.

חוזרים למליאה ומרכיבים יחד עם החניכים בעזרת המידע שאספו תמונת מצב של המדינה היום בנושא שמירת הנחיות וקורונה.

ניתן במקום לצאת למשימת חיפוש להציג את הכתבות הבאות:

•  לתמונת מצב כללית (מתעדכנת מידי יום) על מצב האוכלוסייה, הנדבקים

והבדיקות- לחצו כאן.

•  החשש מ"גימנסיה ירושלים 2": "התלמידים מורידים את המסכות כשהמורים לא שמים לב" (מעריב)

•  "מסכה שלא מכסה": תיעוד מהפקרות ההנחיות באוטובוסים (YNET)

•  זינוק באכיפה בסוכות: קנסות קורונה בהיקף של 170 מיליון שקל חולקו עד כה (YNET)

בלי מסכות, עם חיבוקים: תיעוד ממסיבת ההדבקה של טראמפ (כאן 11)

זמן: 15 דקות | נספחים: כתבות ונתונים מאתר משרד הבריאות

מתודה שנייה: השראה

נצפה יחד בנאום "יהיה בסדר" של ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר יצחק רבין ז"ל.

לצפייה לחצו כאן.

זמן: 3 דקות | נספחים: אין

מתודה שלישית: חשיבה משותפת

נחשוב יחד:

  • האם גם הסביבה שלנו מתנהגת במאפיין של "יהיה בסדר" עליו מדבר רבין בנאומו?

  • במה עוד אנחנו מזהים את המאפיין הייחודי הזה של "יהיה בסדר?" באיזה עוד חלקים בחיינו?

  • האם בסביבתנו- אצלנו בקבוצה, בכיתה, בשבט או בקהילה אנו מכירים אנשים ש"לא מאמינים" בקורונה? - 

  • האם אנחנו בעצמנו מקפידים על כל ההנחיות? שוטפים ידיים היטב, הולכים עם מסיכות, מקפידים לשמור מרחק של 2 מטר?

  • איך נוכל יחד להגביר את המודעות על הצורך באחריות האישית והחברתית הנדרשת מכולנו?

מתודה רביעית: השראה

"ואהבת לרעך כמוך"

ביהדות:

אמר רבי עקיבא: “וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ – זה כלל גדול בתורה” (ויקרא יט, יח, ספרא שם, ירושלמי נדרים ט, ד). ומן הראוי לשאול, מדוע בחר רבי עקיבא דווקא במצווה זו מכל שאר המצוות שבתורה עד שרק עליה אמר: “זה כלל גדול בתורה”. וכי מצוות שבת אינה חשובה ממנה? והאם מצוות טלית ותפילין אינן חשובות כמותה? מהו הכלל הגדול המקופל במצוות ואהבת לרעך כמוך, שמתוך כל המצוות בחרה רבי עקיבא ואמר עליה שהיא כלל גדול בתורה?

ההסבר הפשוט אומר, שכל המצוות שבין אדם לחבירו נכללות למעשה תחת המצווה “וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ”. ומאחר שרוב המצוות שהאדם נפגש בהן בחייו עוסקות בעניינים שבין אדם לחבירו, נמצא ש”וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ” הוא הכלל הגדול בתורה, שהוא היסוד לקיומן (רש”י שבת לא, א).

ובצופים:

גם בעשר המידות של תנועת הצופים מופיעה המידה "הצופה רע לכל אדם, ואח לכל צופה" שמתייחסת ומדגישה את המשמעות של הקשר בין אדם לחברו, הכבוד, השמירה וההדדיות

נשאל:

  • מה אנחנו יכולים לעשות במסגרת שבטית כדי לקיים מידה זו?