top of page
  • edenn76

נקודת מבט: מלחמת התודעה

מתודה 1- הסבר

אחד מכלי המלחמה המתוחכמים ביותר הוא עיצוב דעת הקהל והשפעה על תודעתו.

העיצוב התקשורתי של דעת הקהל נעשה בעבר בעיקר באמצעות ערוצי מדיה מבוקרים כגון, עיתונות כתובה, רדיו וטלוויזיה. עם המצאת האינטרנט ובפרט המצאת הרשתות החברתיות, הנגישות לצריכת מידע ולהפצתו עלתה ואילו אימות המידע ובקרה אודותיו פחתו משמעותית. שינוי חוקי המשחק השפיעו גם על מלחמת תודעת הציבור במצבי חירום ולחימה אסטרטגית; שני הצדדים הנלחמים משתמשים ברשתות החברתיות על מנת להעצים את הנרטיב שלהם ולהחליש את הנרטיב של הצד השני כמו גם לנסות לבצע פישינג ומתקפות סייבר לטובת איסוף מידע מודיעיני.

מלחמת 'חרבות הברזל' הציבה אותנו בפני התמודדות זו ביתר שאת. מבוקר השביעי באוקטובר עולים לענן הווירטואלי עוד ועוד פריטי מידע בתצורת תמונות, סרטונים, הקלטות, ראיונות בערוצי תקשורת וכד'. הצדדים הנלחמים מנסים לפעול מול ערוצים עולמיים במטרה לצבור תמיכה רחבה ולבצע לוחמה פסיכולוגית בקרב אזרחי.ות ולוחמי.ות הצד השני. המציאות הווירטואלית החדשה מדגישה בפנינו כי המלחמה התודעתית לא פחות מסוכנת מהמלחמה בחזית.

אנו פה להזכיר לפני הכל שחלק מהסרטונים והתמונות שמפורסמים קשים לצפייה ומומלץ להימנע מצפייה בהם!


אספנו כמה כלים שיעזרו בהתמודדות עם מלחמת התודעה:


ערנות והעלאת המודעות לסיכונים.

תזכורת נוספת היא לא ללחוץ על קישורים שמתקבלים דרך המייל, הודעות בטלפון, וואטסאפ וכו'. כל לינק כזה מסוכן גם בשגרה אך בעת לחימה בפרט. אם התקבלה הודעה ממשרד ממשלתי/ קופת חולים וכו' ואתם.ן לא בטוחים.ות באמינות ההודעה- ניתן לבדוק זאת באתרים הממשלתיים.

אם קיבלתם.ן הודעות חריגות בוואטסאפ יש לחסום את השולח ולדווח עליו "דווח" בהגדרות איש קשר.

יש לבחור סיסמאות קשות לניחוש בכל האתרים בהם יש לכם.ן משתמש.


ריל ניוז- פייק ניוז

חשוב להבדיל בין תוכן אמיתי לכזה שהוא פייק.

אנו פה להזכיר לא לשתף מידע לא מאומת ולהעביר קבצים וקישורים שמקורם לא ברור-

חשיפה היא חשיפה והדבר יוצר חשיפה גדולה יותר ומעצים את התוכן שהם משתפים בין אם הוא אמיתי או לא לבין תומך בטבח של ה7.10.23 בהם נרצחו ונטבחו 1400 ישראלים וישראליות- חיילים וחיילות, אבות ואימהות, זקנים וילדים, ושבהם נחטפו כ-200 ישראלים וישראליות (נכון ל17.10.23).

כאשר רואים.ות תוכן שלטעמכם.ן לא צריך להיות ברשת, החל מאיומים על חיי אדם ועד תכנים מזויפים, ניתן לדווח עליהם. ככל שכמות הדיווחים הכמותיים עולה, כך הנושא עולה בסדר העדיפויות וצוותי הרשתות עוסקים בזה יותר.

בשני הצדדים מבינים את החשיבות של הרשתות החברתיות וההשפעה על דעת הקהל, ולכן יש חשיבות להסרת תכנים, באופן שישפיע על הנרטיב העולמי לטובת ישראל.


ככלי התנהגות- חוקי הרשתות החברתיות

מערך הסייבר הלאומי חוזר ומבקש מהאזרחים.ות לפנות למוקד 119, כדי לדווח על כל מתקפת סייבר או לכל בירור שמועות הקשורות לסייבר. לצד זאת, ענקיות הטכנולוגיה והרשתות החברתיות פועלות כדי להסיר תוכן גרפי אלים, שנאה, פרסומי טרור או קמפיינים מתואמים של דיסאינפורמציה.


מתודה 2- דיון בשאלה

נשאל:

1. מהי "מלחמת התודעה", וכיצד היא באה לידי ביטוי בעידן הדיגיטלי של ימינו?

2. מדוע חשוב להיות זהירים.ות?

3. מהי המשמעות של ההבחנה בין תוכן אמיתי למזויף, וכיצד אני יכול.ה לתרום להפחתת התפשטות הפייק-ניוז באינטרנט?

4. באילו דרכים ניתן לדווח על תוכן מזיק או איומים שנתקלים.ות בהם ברשתות החברתיות, ומדוע חשוב לדווח על תוכן כזה?

5. כיצד ממלאות הרשתות החברתיות תפקיד ב"מלחמת התודעה", ומדוע חשוב לענקיות הטכנולוגיה והרשתות החברתיות לטפל בנושאים כמו תוכן אלים, שנאה וקמפיינים של דיסאינפורמציה?


מוזמנים.ות לעיין גם בזמן תוכן בנושא המצורף כאן.

מהי מלחמת התודעה ומה מקומת במציאות של ימנו
.pdf
הורידו את PDF • 317KB

133 צפיות
bottom of page